Balanceren met stress

Burn-out en stress zijn veelvuldig in het nieuws. Over de toename hiervan onder jongeren zijn tegenstrijdige uitslagen. Waar men het echter wel over eens is, is de verwachting dat het aantal de komende jaren zal toenemen. Voor werkgevers dus werk aan de winkel om hier aandacht aan te besteden op de werkvloer!

Burn-out is het gevolg van langdurige fysieke, mentale en/of emotionele overbelasting. Of een combinatie hiervan. Het negeren van ongezonde stressfactoren kan leiden tot een burn-out. Doordat veel stressfactoren niet als zodanig worden herkent, kan het zich ogenschijnlijk ineens aandienen. Het is echter altijd een resultaat van.

Een burn-out heeft dus alles te maken met stress en daar kunnen wij zelf echt wel veel invloed op uitoefenen. Dus er is ook werk aan de winkel voor onszelf! In deze blog lees je meer over de mogelijkheden die je als werkgever en als individu kunt inzetten.

Verborgen stressfactoren

We leven in een maatschappij, waarin alles vierentwintig uur per dag beschikbaar is. U vraagt en wij draaien. Combineer dit met alle indrukken die wij via social media ontvangen over de ongekende mogelijkheden die op ons wachten, als wij maar in actie komen. Verborgen stressfactoren zijn overal om ons heen.

Het economische denken ‘we willen altijd meer en beter’ is een drijvende kracht achter onze economie, maar zorgt ook voor sociale, emotionele en mentale druk. Door de technologische ontwikkelingen zijn wij vierentwintig uur per dag bereikbaar en voor velen betekend dit automatisch ook beschikbaar.

Vaak heb ik collega’s horen zeggen: ‘Ik lees de mail wel, maar doe er niets mee’. Mensen zijn zich niet bewust van het effect hiervan! Dit lezen van de mail betekend namelijk wel dat je mind de boodschap uit die mail heeft ontvangen. Onbewust gaat ons brein hier toch mee aan het werk. En soms (of toch vaker?) worden we verleid om toch direct te reageren, omdat je emotioneel geraakt bent door de inhoud.

Conditionering

We zijn steeds meer geconditioneerd om te laten zien hoe goed wij presteren en hoe succesvol we zijn, want via social media kunnen wij vergeleken worden. Hoe doen wij het ten opzichte van andere bedrijven? Hoe succesvol is ons leven ten opzichte van andere mensen, BN’ers en/of influencers?

De wedijver om de mooiste traktatie, de mooiste nieuwe fiets, het mooiste huis, de mooiste vakantie of de mooiste auto. Van jongs af aan wordt het ons met de paplepel ingegeven, waardoor wij steeds meer door de ogen van anderen kijken naar onszelf. Het is een conditionering die veel jongeren opbreekt en bekend is onder FOMO (Fear Of Missing Out). Het zorgt voor eenzaamheid, depressie, onzekerheid en is een vorm van sociale en emotionele stress die kan leiden tot een burn-out.

Door de aandacht te leggen op wat wij nog niet kunnen, nog niet hebben, verliezen wij onszelf. Sociale, emotionele en mentale zelfbescherming zijn onontbeerlijk om met liefdevolle aandacht in verbinding met onszelf te blijven. Om een ruimte te creëren, waarin wij kunnen kiezen wat belangrijk is en wat kan wachten. Om te kiezen waar wij energie in stoppen en wat wij aan ons voorbij laten gaan. Onder jongeren bekend onder de naam JOMO (Joy Of Missing Out)

Balans

Constant door blijven werken maakt ons niet productiever. Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben wij soms meer werk dan haalbaar is. Schepje er bovenop en extra focus is prima voor even, maar zeker niet voor de lange termijn! Het is nodig om regelmatig even afstand te kunnen nemen om ‘het geheel’ te overzien. Dit maakt ons meestal heel wat productiever dan alsmaar doorgaan onder het mom ‘blik op oneindig en verstand op nul’. Succesvol ondernemen is een kunst, die je kunt leren.

Want dát is wat er vaak gebeurd. We gaan maar door op de automatische piloot met steeds meer aandacht voor ad hoc situaties. De blik op de lange termijn verdwijnt steeds vaker naar de achtergrond en voor vernieuwing is steeds minder ruimte.

De uitdaging is om ondanks de hectiek van de dag met regelmaat tijd te creëren voor bezinning. Momenten, waarin oplossingen vanuit ons onderbewuste of onze intuïtie tot ons kunnen komen. De welbekende ingevingen, zoals bij hardlopen in het bos of onderweg in de auto naar huis. Dit kan echter ook door even aan iets anders te werken. Door de lopende zaken ‘los’ te laten, krijgt onze mind, spirit de tijd om alle informatie te verwerken, te reconstrueren en zo te transformeren naar oplossingen, verbeteringen en/of mogelijkheden.

Bewust tijd maken voor ontspanning en afstand nemen, maakt dus dat wij productiever worden en beter kunnen voldoen aan wat echt belangrijk is. Balanceren met stress betekend dat je tijd neemt om te prioriteren. Betekend dat je accepteert dat je niet perfect bent en ook niet hoeft te zijn. Dat je op tijd kunt aangeven, waar je grenzen liggen. Balanceren met stress betekend dat je liefdevol in verbinding staat met jezelf en je omgeving. Betekend dat je geniet van ontspanning, zodat je ook kunt genieten van de topprestaties.

Het Boomstekelvarken

Boomstekelvarkens zijn verwonderlijke dieren die op de grond wat onhandig lijken. Ze lijken erg op de egel, maar zijn hier beslist niet aan verwant. In tegenstelling tot de egel zijn Boomstekelvarkens juist behendige klimmers en schijnen zij het unieke vermogen te hebben om te bepalen of een stak sterk genoeg is om hen te dragen.

Het Boomstekelvarken is een nieuwsgierig knaagdiertje met een goedaardig karakter dat met zijn gescharrel overal plezier in schijnt te hebben. Of hij nu op zoek is naar eten of speelt of slaap. Ze zijn ook kwetsbaar voor de ‘snuffelziekte’; een griepachtige kwaal die veroorzaakt wordt door te weinig voedingsstoffen.

Wat het Boomstekelvarken wel gemeen heeft met de egel is het kunnen opzetten van zijn stekels, als hij bedreigt wordt. Het Boomstekelvarken heeft er circa 30.000 verspreid over zijn gehele lichaam, met uitzondering van zijn gezicht, staart en buik.

Lessen van het Boomstekelvarken

Het Boomstekelvarken leert ons om aandacht te hebben voor gezonde voeding. Hiermee verhogen wij onze weerstand en zijn wij ook minder vatbaar voor (de gevolgen van) stress. Ontwikkel het vermogen om te weten welke druk jij aankan, zoals het Boomstekelvarken weet welke tak hem kan dragen.

Als wij er een gewoonte van maken om onze lunch over te slaan en aan het eind van de middag dit te compenseren met snacks en dergelijke, gaan onze darmen in de slaapstand, wordt ons voedsel minder goed afgebroken en kunnen gezonde voedingsmiddelen minder goed door ons lichaam worden opgenomen. Deze slechte darmwerking heeft ook overgewicht tot gevolg.

Leer van het Boomstekelvarken en ga weer genieten van je leven. Leer om vanuit een relaxte houding te jongleren met de aandachtspunten in je leven. Het helpt je om een correcte houding te handhaven te midden van alle hectiek en zal je relaties ten goede komen. Zet alleen je stekels op, als het echt niet ander kan!

Vanuit balans kun je sneller in beweging komen

Wil je meer weten over de kracht van bezieling en hoe jij die kunt verhogen?
Laat een berichtje achter, dan neem ik z.s.m. contact met je op.
Are You Ready To Become Your Own Crystal?

Veelgestelde vragen

Wat zijn voorbeelden van fysieke stressfactoren?

(Extreem) lange reistijden naar je werk, slaapproblemen, lichamelijke kwaaltjes en pijnen, zoals hoofdpijn en spierpijn.

Wat zijn voorbeelden van emotionele stressfactoren?

Onzekerheid als gevolg van een slecht zelfbeeld. Angsten door ongezonde situaties of door overprikkeling. Situaties, zoals scheidingen en studiedruk. Conditioneringen zoals FOMO.

Wat zijn voorbeelden van mentale stressfactoren?

Concentratieproblemen, door te veel werk in te weinig tijd willen doen over een langere periode. Te veel deadlines en/of te veel ballen in de lucht moeten houden, zonder hulp van anderen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *